I denne boken tar forfatteren for seg utfordringene knyttet til digitalisering i offentlig sektor, hvor målet ofte er å oppnå dagens status quo på en billigere måte. I stedet for å redusere byråkratiet, har digitalisering i mange tilfeller ført til nye administrative byrder. Den offentlige borgeren blir omtalt som en forbruker, noe som misforstår essensen av hva som gjør offentlige tjenester offentlige. Digitalisering bør anerkjennes som avgjørende for driften av en moderne stat, men blir dessverre altfor ofte behandlet som en ettertanke. Det er på høy tid å dele fordelene ved digitalisering med allmennheten på en mer helhetlig måte. Boken skisserer forventningene til interaksjonene fra den neste generasjonen offentlige tjenester, hvilke digitale plattformer og infrastrukturer de vil være bygget på, samt hvilke designverdier i offentlig sektor som må til for å realisere dette. Den inneholder tretti illustrerte designmønstre, ti strategiske intervensjoner, og globale eksempler på nye mønstre innen digital regjering. I tillegg fremhever den grunnleggende ideer fra datavitenskap, design og offentlig politikk for å belyse de utfordringene som oppstår.