Boken "Education's Not the Point" tar for seg de fundamentale svakhetene i dagens utdanningssystem og er en viktig lesning for foreldre som er bekymret for hva barna deres får ut av skolen. Forfatteren John Taylor Gatto deler innsikt om hvordan moderne skoler ofte er preget av et forenklet og begrenset læringsmiljø, i tillegg til å belyse de historiske kreftene som har formet utdanningssystemet vi ser i dag. Gatto argumenterer for at skolene ikke er utformet for å gi en reell utdanning til våre barn. Dorothy Sayers presenterer en treffende og humoristisk vurdering av hvilken type utdanning skolebarn egentlig burde få. Hun fremhever verdien av å tenke kritisk, lese originale kilder og utvikle egne ideer. Elizabeth Hanson bidrar med innsikt fra tradisjonell visdom, hvor hun anbefaler å utsette formell utdanning til fordel for en hjertebasert læring. Hun understreker viktigheten av å unngå de angst- og depresjonsrelaterte problemene som ofte følger med den moderne utdannelsesmetoden, som har ført til en økning av læringsvansker i dagens samfunn.