Boken 'Louise Bourgeois' gir en unik innsikt i de lite kjente maleriene fra Louise Bourgeois’ tidlige år i New York, som dannet grunnlaget for hennes skulpturelle praksis. Utstillingen og katalogen er kuratert av Clare Davies, som også har inkludert et tankevekkende essay skrevet av kunsthistorikeren Briony Fer. En spesiell fordel ved denne publikasjonen er at den ikke bare dekker maleriene som vises i utstillingen, men også gjengir rundt 25 ekstra verk. Dette gjør at nesten tre fjerdedeler av Bourgeois’ bidrag til moderne maleri nå kan oppleves samlet for første gang. Bourgeois (1911–2010) er i dag anerkjent for sine skulpturer, men hennes malerier fra perioden mellom ankomsten til New York i 1938 og overgangen til tredimensjonale medier i 1949 er mindre kjent. Disse tidlige verkene, som boken fokuserer på, viser hvordan Bourgeois utviklet sitt dypt personlige kunstneriske språk og avdekket de sentrale temaene og motivene i sitt arbeid.