I "Lorca's Experimental Theater" utforsker Andrew A. Anderson liv og verk til Federico García Lorca, ansett som Spanias mest fremtredende poet og dramatiker i det tjuende århundre. Boken kaster lys over Lorcas mer avantgarde dramatiske verk, som ofte blir oversett i kritiske og historiske diskusjoner. Anderson fokuserer på fire av Lorcas mest utfordrende stykker: "Amor de Don Perlimplín con Belisa en su jardín", "El público", "Así que pasen cinco años", og "El sueño de la vida" (tidligere kjent som "Comedia sin título"). Disse verkene gjør et sterkt inntrykk ved å utfordre teaterkonvensjonene, både tematisk og teknisk. Gjennom dypdykk i scenekunst, kunstnerisk modernisme og den historiske avantgarden, gir boken en inngående interpretasjon av de fire stykkene, undersøker deres tekstlige og performative historie, samt den konteksten de ble skrevet i, hvorav kun ett ble fremført i Lorcas levetid. "Lorca's Experimental Theater" er essensiell lesning for alle som ønsker en dypere forståelse av Lorcas banebrytende bidrag til teateret og moderne drama.