Tetsumi Kudo (1935-90) var en bemerkelsesverdig japansk kunstner hvis verk er i direkte dialog med moderne økologiske bekymringer. Hans skulpturer fra 1960- og 70-tallet, preget av en grotesk skjønnhet, fremkaller en underlig følelse av det uncanny. Kudo ble født i Osaka, og hans liv ble sterkt preget av ettervirkningene av atombomben i 1945. Denne traumatiske opplevelsen, sammen med den stadig tilstedeværende ødeleggelsen knyttet til Vietnamkrigen, ledet til et vedvarende fokus på dystopi og forråtnelse i hans kunst. Hans verk inkluderer fluorescerende fuglebur og svartlys-terrarier, fylt med et variert utvalg av skulpturer og funnet objekter: smeltede plastblomster, fargerike falliske puppeformer og dismemberte kroppsdeler i harpiks. Sammen formidler disse elementene en distinkt moderne angst over vårt syke planet. Kudo inviterer oss til å reflektere over vår virkelighet, uten å gi enkle svar, men snarere ved å konfrontere oss med de skremmende tankene rundt økologisk nedbrytning.