Denne boken tar leseren med på en omfattende reise gjennom kunst- og kulturlivet i Weimar-republikken, en tid preget av kreativt opprør og sosial endring. I sentrum av verket står de bemerkelsesverdige kunstnerne fra den Neue Sachlichkeit (Ny Objektivitet) bevegelsen - Otto Dix, George Grosz og Albert Renger-Patzsch. Spesielt blir den banebrytende fotografen August Sander fremhevet, kjent for sin berømte serie 'Folk i det 20. århundre', hvor han på en enkel og realistisk måte framstilte en rekke tyske individer fra ulike samfunnslag, både kjente og anonyme. Sander og de nyobjektivistiske kunstnerne delte en anti-ekspresjonistisk estetikk, der de omfavnet sosialt engasjement og avviste romantisk idealisme. 'Den kalde blikket' utforsker også de ekstraordinære forfatterne knyttet til Weimar-republikken, som Vicki Baum, Bertolt Brecht, Alfred Döblin, Hans Fallada, Erich Kästner og Christopher Isherwood. Boken dykker dypere inn i Tysklands amerikanisering i denne perioden, Marcels Breuers forkjærlighet for innovativt møbeldesign, samt oppfinnelsen og framveksten av Futura. Dette verket gir en grundig og fascinerende forståelse av en av de mest turbulente og kreative periodene i tysk historie.