"Culture by Design" fungerer som en omfattende håndbok for praktikere som ønsker å utvikle en ny bedriftskultur på en mer effektiv og konstruktiv måte. Enten fokuset ligger på smidighet, kundesentrering, innovasjon, merkeidentitet, sikkerhet eller andre aspekter, gir boken innovative løsninger for å utforme og levere et kulturforandringsprogram. Organisasjonsendring har ofte blitt til en prosess preget av rasjonalitet og struktur, der kommunikasjon og opplæringskampanjer som berører 'hjerter og sinn' ofte dominerer. Et avgjørende punkt i denne prosessen er at endringer ofte påføres organisasjonen av eksterne aktører, snarere enn at de kommer innifra av organisasjonens egne medlemmer. Boken presenterer et rammeverk som kombinerer en rekke velprøvde metoder i en nyskapende og effektiv modell. Denne tilnærmingen handler om å endre atferd i stedet for å føre debatt og skape en bevegelse av myndiggjorte aktører som naturlig sprer disse nye atferdene, med sikte på å skape en ønsket kultur: raskt, organisk og bærekraftig.