Boken "British Architectural Sculpture" dykker ned i den kollektive prosessen som førte til de bemerkelsesverdige utskjæringene og skulpturene som pryder mange av de mest imponerende bygningene fra Storbritannias storhetstid, en periode preget av enestående rikdom og global innflytelse. Gjennom grundige analyser av metodikkene og prosessene bak disse kunstneriske samarbeidsprosjektene, gir boken et innblikk i bakgrunnen, utdannelsen og opplæringen til skulptørene, modellørene og utskannerne som var involvert. Den belyser også forholdet mellom arkitektene og skulptørene, samt variasjonene i deres kunstneriske partnerskap og samspillet mellom arkitektur og skulptur i den unike behandlingen av rom og masse. Verker av fremtredende arkitekter fra perioden, som George Gilbert Scott og Alfred Waterhouse, blir grundig utforsket, inkludert deres samarbeid med arkitektoniske skulptører som Farmer og Brindley. Boken tar også for seg samarbeidene mellom John Belcher og Hamo Thorneycroft, samt Alfred Drury; Charles Holden og hans arbeid med Jacob Epstein og Eric Gill; og Edwin Lutyens, som arbeidet sammen med Derwent.