Gesina ter Borch (1631-1690) var en talentfull nederlandsk akvarellmaler og tegner, kjent for sine enestående arbeider som i dag finnes i form av tre album med akvareller og kalligrafi, som nå er bevart ved Rijksmuseum. Til tross for at hennes oeuvre er grundig dokumentert og sikkert attribuert, har Ter Borch aldri før vært gjenstand for en dedikert monografi - inntil nå. Denne boken gir et dyptgående blikk på Ter Borchs akvareller og kalligrafi, og belyser også hennes rolle som kunstopplærer, arkivar og kunstmodellen. Den setter spørsmålstegn ved en historisk fremstilling av kvinnekunst som ofte prioriterer olje-malerier framfor andre medier, samt profesjonelt arbeid over 'amatør'-produksjon. Adam Eaker utforsker Gesina ter Borchs betydning i utviklingen av den nederlandske 'high-life' sjangeren innen maleri, samt dens innflytelse på kjønnsroller og sosiale klasser. Gjennom en sammenligning med broren Gerard, gir Eaker leserne en mer nyansert forståelse av ideologiene og prestasjonene knyttet til nederlandsk genrekunst.