Boken "Memory Art in the Contemporary World" utforsker det stadig voksende feltet av transnasjonal minnekunst, som har oppstått som et politisk behov for å bearbeide traumatiske historiske hendelser, fra Holocaust til apartheid, kolonialisme, statlig terror og borgerkrig. Den setter fokus på verkene til flere samtidskunstnere fra andre deler av verden enn den nordlige transatlantiske regionen, inkludert William Kentridge, Vivan Sundaram, Doris Salcedo, Nalini Malani og Guillermo Kuitca. Disse kunstnerne reflekterer over historiske situasjoner som er spesifikke for sine egne land, men arbeidet deres har vist seg å ha en transnasjonal rekkevidde. Andreas Huyssen undersøker hvordan deres dobbelte engasjement i minner om statlig vold og minner om modernisme er sentralt for den affektive kraften i deres verk. Denne tankevekkende og høyst relevante boka reflekterer over de forskjellige formene og det kritiske potensialet til minnekunst i en moderne verden som både besetter seg med fortiden, gjennom bygging av monumenter og museer, og en vektlegging av retro.