Denne boken er den aller første omfattende monografien om maleriene til Carrie Ann Baade. Den presenterer omtrent 100 malerier fra 2002 til i dag, og utforsker levende Baades undersøkelse av surrealistiske selvportretter. Boken inkluderer en introduksjon av kurator Anna Wall, som gir en kontekstualisering av Baades kunstneriske verk. Kunsthistorikeren Susan Aberth kaster lys over Baades arbeidsmetode med collage, som er sentral for hennes unike stil. I tillegg bidrar forfatteren Selena Chambers med en guidet tur gjennom en tenkt utstilling av Baades verk i en metavers-kontekst, som inviterer leserne inn i en kreativ sfære. Baade selv tilbyr et opplysende innblikk i sin egen kreative prosess. Hennes oljemalerier skaper en dialog med fortiden gjennom kompleks ikonografi og bilder fra renessansen og barokken. Med sine lagdelte narrativer skaper hun fantastiske parabler som er preget av en merkelig skjønnhet i det uventede, det uhyggelige, det oversette og det ukonvensjonelle. Komposisjonene hennes, som er både feministiske og selvbiografiske, vever inn personlig og klassisk symbolikk i narrativer som handler om dødelighet, seksualitet og identitet.