An Analysis of Jean Lave and Etienne Wenger's Situated Learning
Produktbeskrivelse
Boken "An Analysis of Jean Lave and Etienne Wenger's Situated Learning" utforsker de banebrytende ideene fra samfunnsantropologen Jean Lave og datavitenskapsmannen Etienne Wenger. Deres arbeid innen 'situated learning' har hatt en betydelig innvirkning på felt som kognitiv vitenskap og pedagogikk, ved å introdusere en ny tilnærming til læring. Tradisjonelt har teorier om læring og utdanning fokusert på individuelle kognitive prosesser, det vil si de mentale prosessene som foregår inne i en person. I kontrast til dette har Lave og Wenger valgt å betrakte læring som en sosial prosess, hvor interaksjonen mellom individer i en felles gruppe er avgjørende. Boken fremhever hvordan læring er uløselig knyttet til den sosiale konteksten der den finner sted. Gjennom en subtil, men kraftfull endring av perspektiv, viser Lave og Wenger hvordan læring skjer mest effektivt gjennom samhandling med eksperter og jevnaldrende i det de kaller en 'community of practice'. Deres innsikter kaster nytt lys over hvordan vi forstår læring og oppfordrer til en mer fellesskapsorientert tilnærming i utdanningssystemer.