An Analysis of Richard H. Thaler and Cass R. Sunstein's Nudge
Produktbeskrivelse
Da boken ble utgitt i 2008, ble Richard Thaler og Cass Sunsteins 'Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness' raskt en av de mest innflytelsesrike bøkene innen moderne økonomi og politikk. Innen kort tid inspirerte den hele offentlige etater i både USA og Storbritannia, samt i andre land som Singapore. En av nøklene til Nudges suksess ligger i Thaler og Sunsteins evne til å presentere en grundig og overbevisende fremstilling av sin forståelse av økonomisk beslutningstaking. Nudge er ikke en bok fylt med originale funn eller data; i stedet er det en nøye og systematisk syntese av flere tiårs forskning innen atferdsøkonomi. Denne disiplinen utfordrer mye av den tradisjonelle økonomiske tenkningen, som baserer seg på at mennesker i hovedsak tar rasjonelle valg. I stedet fokuserer den på de 'irrasjonelle' kognitive biasene som påvirker beslutningsprosessen vår. Disse tilsynelatende innebygde biasene fører til at visse typer økonomisk beslutningstaking er forutsigbart irrasjonelle.