I "Made in China" av Elizabeth O'Brien Ingleson blir leseren tatt med på en fascinerende reise gjennom hvordan Cold War-motstandere fant felles interesser i å omforme Kinas økonomi til en kilde for billig arbeidskraft. Boken gir et innblikk i hvordan den økonomiske avhengigheten vi ser i dagens verden, ble skapt. I århundrer har størrelsen på det kinesiske markedet fristet utenlandske selskaper i deres søken etter kunder. Men på 1970-tallet, da USA og Kina avsluttet flere tiår med kalde krigs-isolasjon, tok Kinas handelsforbindelser en annen retning. Ingleson viser hvordan interessene til amerikansk næringsliv og den kinesiske staten sammenfalt for å omdefinere det kinesiske markedet: Drømmen om mange kunder blehelt erstattet av en ny visjon om lavkostarbeidere i hundrevis av millioner. Dette førte til at verdens største kommunistiske stat ble en uunnværlig del av det globale kapitalismen. Gjennom en grundig analyse av både kinesiske og engelske kilder, inkludert tidligere uutforskede bedriftsdokumenter, følger Ingleson denne transformasjonen tilbake til handlingene til kinesiske beslutningstakere, amerikanske diplomater og uortodokse tenkere.