Boken 'Making Modernism' av Chantal Joffe RA tar leseren med på en fascinerende reise gjennom tidlig 1900-talls ekspresjonisme i Tyskland, hvor kunstnere som Käthe Kollwitz, Paula Modersohn-Becker, Gabriele Münter og Marianne Werefkin skiller seg ut. Disse bemerkelsesverdige kvinnene utfordret rådende idealer for feminin identitet i en tid preget av betydelige samfunnsendringer. I en epoke der forventningene til kvinner ofte dreide seg om ekteskap og familie, valgte noen å følge disse normene, mens andre brøt med dem for å forfølge sine kunstneriske ambisjoner. Deres arbeid, som dreide seg om å uttrykke både glede og melankoli, utforsket barnet som symbol på håp, uskyld og det forbigående. Samtidig rev de opp den mannlige blikket, og fremhevet kvinnens kropp som et uttrykk for makt og subjektivitet. Gjennom dramatiske modernistiske komposisjoner, preget av flytende penselføringer og sterke farger, utvider disse kunstnerne grensene for form, farge og åndelig betydning, og gir et nytt perspektiv på den feminine opplevelsen.