Making Sense of Education av David (University of Birmingham UK) Carr
Produktbeskrivelse
Making Sense of Education gir en solid introduksjon til de viktigste temaene innen utdanningsfilosofi og teori. Boken utforsker sentrale oppfatninger om utdanning, undervisning og læring, både historisk og i nåtiden, og gjør utdanningsfilosofi relevant for læreres og studentlæreres profesjonelle praksis. Den henvender seg også til studenter som studerer utdanning som en akademisk disiplin. Boken er delt inn i tre hoveddeler: Først, 'utdanning, undervisning og profesjonell praksis', hvor den tar for seg problemstillinger rundt utdanning, lærerens rolle, forholdet mellom utdanningsteori og praksis samt de bredere moralske dimensjonene ved pedagogikk. Den andre delen, 'læring, kunnskap og læreplan', vurderer adferds- og kognitiv teori om læring, kunnskap og mening, formål og innhold i læreplanen, samt evaluering og vurdering. Til slutt, den tredje delen, 'skole, samfunn og kultur', ser på den sosiale og politiske konteksten for utdanning, med fokus på liberalisme og kommunitarisme, rettferdighet og likhet, differensiering og autoritet.