I boken "The Concept of Education In Islam V2", som opprinnelig ble presentert som et papirdokument på den andre verdenskonferansen om muslimsk utdanning i 1980, får leserne en grundig og klar utforskning av innovative tanker og definisjoner knyttet til islamsk utdanning. For første gang i moderne islamsk tenkning blir viktige begreper som religion (din), mennesket (insan), kunnskap (ma'rifah og ilm), visdom (hikmah), rettferdighet (adl), og god handling (amal og adab) systematisk drøftet. Forfatteren formulerer disse konseptene i et helhetlig rammeverk for en islamsk pedagogisk filosofi. Boken utvider også perspektivet på metodikken i vitenskapelig forskning og studiet av naturen, i tråd med det som er beskrevet i Koranens fortolkning (tafsir og ta'wil). Den tar for seg islamiseringen av språk og dens sammenheng med den muslimske tankegangen og verdenssynet. Videre diskuteres forskjellene mellom begrepene tarbiyyah, ta'dib og ta'lim, som alle er sentrale elementer i utdanningsprosessen slik den er forstått i islam. Dette verket er en uvurderlig kilde for muslimske pedagoger og alle som er interessert i utdanningens essens og den pedagogiske prosessen innenfor islamsk kontekst.