Female Performance Practice on the Fin-De-SièCle Popular Stages of London and Paris
Produktbeskrivelse
Denne studien undersøker syv kvinner som benyttet seg av populærscenen på fin-de-siècle som en arena for å utvikle sine eksperimentelle performancepraksiser. Disse imponerende fremføringene førte dem til internasjonal berømmelse og kritisk anerkjennelse. De var Maud Allan (1873–1956), Jane Avril (1868–1943), Loïe Fuller (1868–1926), Sylvia Grey (1866–1958), Yvette Guilbert (1867–1944), Letty Lind (1862–1923) og Cissie (Cecilia) Loftus (1876–1943). Deres varierte underholdningskarrierer omfattet sang, dans, imitasjon og skuespill. Gjennom beretninger, anmeldelser, autobiografiske skrifter, intervjuer og andre kulturelle produkter relatert til dem, fremgår det klart at disse individuelle kvinnelige kjendisenes arbeid ble oppfattet som kreativt, profesjonelt og originalt. Den manglende inkluderingen av deres kreative arbeider i studier av performancehistorie kaster lys over de hierarkiske tilnærmingene til kulturelle miljøer, kjønn og fysiske, uskriptede fremføringer, noe som nødvendigvis må granskes grundigere.