Boken "Performing the Testimonial" tilbyr en grundig og kritisk utforskning av de nye formene for verbatim- og vitnesbyrdteater som dukket opp sent på 1990-tallet og tidlig på 2000-tallet. Den undersøker hva som skiller verbatim-teater fra de mer etablerte tradisjonene innen dokumentar-teater, som først ble utviklet av kjente personligheter som Peter Weiss, Bertolt Brecht og Erwin Piscator. Gjennom en grundig analyse av et mangfold av verbatim- og vitnesbyrdspill fra hele verden, har boken som mål å gå utover de diskursene om virkelighet som ofte har dominert forskningen på dette området. Forfatterne argumenterer for at denne formen for teater faktisk deltar i handlinger av sannhetspåpekning. Ved å analysere internasjonale spill fra Storbritannia, Tyskland, Amerika, Australia og Sør-Afrika, utforsker boken teatrets dramaturgiske tilnærming til vitnesbyrd og hvordan selve vitnehandlinger omformes når de flyttes utenfor den psykoanalytiske rammen, med mål om å bidra til en dekolonisering av vitnesbyrd.