Pierrot er en teaterfigur kjent for sitt karakteristiske kostyme med en løs hvit tunika og bukser, og han står som en viktig skikkelse i fransk kunst og kultur. Denne rikt illustrerte boken gir en grundig gjennomgang av Pierrots tilstedeværelse i maleri, grafikk, fotografi og film, og følger denne distinkte figuren fra Antoine Watteaus kunst til kinoen i det okkuperte Frankrike. Som en visuell karakter lever Pierrot i skjæringspunktet mellom teaterpraksis og handel. Fra Watteaus 'Pierrot' (ca. 1720) til Édouard Manets 'Den gamle musikeren' (1862), Nadar og Adrien Tournachons 'Pierrot fotografen' (1855) og det banebrytende filmen 'Barn av paradis' (1945), har Pierrot fungert som et medium for kunstnere for å utforske markedet som en arena for både sosialt liv og kreativ praksis. Som både en menneskelig skikkelse og en teatermaske fremkaller Pierrot kunstnerisk refleksjon over hvordan personlighet representeres i markedet.