Besøkende i samtidskunst inviteres ofte til å delta aktivt i kunstverkene, enten ved å gå inn i installasjoner, berøre objekter, følge instruksjoner eller klikke på interaktive nettsteder. Hvorfor har kunstnere ønsket å engasjere publikum i disse nye formene for deltakelse? Hvordan påvirker aktiv deltakelse seerens opplevelse og kunstverkets status? Denne kritiske antologien undersøker en rekke praksiser, inkludert kinetisk kunst, happenings, miljøer, forestillinger, installasjoner, relasjonell kunst og ny mediekunst fra 1950-tallet frem til i dag. Den kaster lys over historien og de spesifikke egenskapene ved kunstverk som først kommer til liv når du - Betraeren - inviteres til å 'gjøre det selv'. I stedet for å være et spesialisttema innenfor kunsten på 1900- og 2000-tallet, reiser 'do-it-yourself' kunstverket bredere spørsmål om seerens rolle i kunsten, kunstverkets status og de sosio-politiske relasjonene mellom kunst og dens kontekster.