Boken "Theatre, Education and the Making of Meanings" undersøker teatrets betydning som en pedagogisk arena i løpet av det 20. århundre og de første årene av det 21. århundre. Den dykker ned i de ulike måtene teatrets utdanningspotensiale har blitt utnyttet og teoretisert, og diskuterer verdien av denne tolkningen. En sentral tematikk er spenningen mellom teater som utdannelse og teater som 'kunst', samt balansen mellom teatrets estetiske dimensjon og den 'nyttige' eller 'instrumentale' rollen som det ofte har blitt tildelt. Boken inleder med en diskusjon om flere viktige teoretiske tilnærminger til estetikk, dramatisk kunst og læring, og undersøker i særlig grad forholdet mellom disse elementene. Studien er delt inn i to hovedperioder: tidlige utviklinger innen europeisk og amerikansk teater frem til slutten av andre verdenskrig, og deltakende teater og utdanning etter andre verdenskrig. Innenfor hver periode introduseres en klynge av sentrale temaer som så blir gjenbesøkt og analysert gjennom en rekke konkrete eksempler, sett i lys av deres kulturelle kontekster.