Dette er den første moderne kritiske studien av Thomas Hood, en populær og innflytelsesrik poet fra tidlig på 1800-tallet, samt redaktør, tegneserieskaper og en viktig stemme for sosial protest. Hyllet av store litterære personligheter som Dickens, Brownings og Rossettis, spenner Hoods unike og varierte produksjon over årene 1820 til 1845, og gir fascinerende innsikter for både romantikere og viktorianere. Lodges aktuelle verk utforsker forbindelsen mellom Hoods lekende stil, hans liberale politikk og samtidens kulturelle debatter om arbeid og rekreasjon, litterær materialitet og urban forbruk. Hver kapittel undersøker noe særpreget av tverrfaglig interesse, inkludert trykkulturen fra tidlig 1800-tall som Hood ble født inn i; de tradisjonelle, urbane og politiske konsekvensene av den groteske estetikken i kunst og litteratur; den kulturelle politikken bak Hoods karakteristiske ordspill; samt teater, fritid og 'arbeidsspørsmålet'. Denne livlige og lettfattelige boken vil appellere til forskere som studerer engelsk litteratur fra det 19. århundre.