Boken "Women and Madness in the Early Romantic Novel" setter fokus på galskapens sentrale rolle innenfor feministisk litteraturkritikk, gjennom en oppdatert utforskning av hysteriske tilstander, melankoli og kjærlighetsgalskap i romaner av Mary Wollstonecraft, Eliza Fenwick, Mary Hays, Maria Edgeworth og Amelia Opie. Forfatteren argumenterer for at disse tidlige romantiske romanforfatterne reviderte medisinske og populære sentimentale modeller for kvinners galskap, som ofte la skylden på en iboende kvinnelig svakhet og det avvikende kvinnelige legemet for kvinners mentale lidelser. Boken undersøker hvordan de mer radikale forfatterne — Wollstonecraft, Fenwick og Hays — plasserte ansvaret for karakterenes hysteriske og melankolske tilstander på menn og patriarkalske kontrollstrukturer, mens de mer tradisjonelle forfatterne — Edgeworth og Opie — fant årsaken til galskap i mindre kjønnsbundne og mindre offerorienterte forklaringer. Samlet sett fremfører boken en sterk påstand om å prioritere kvinners mentale helse innenfor litteraturkritikk fra det attende og nittende århundre.