I "Manufacturing Consensus" tar Samuel Woolley et dyptgående blikk på sosiale medier og fremvoksende teknologi, og avdekker de indre mekanismene bak moderne propaganda. Tidligere var propaganda et system for kommunikasjon som kun ble kontrollert ovenfra og kun av eliten, der statlige aktører var de primære aktørene. Woolley hevder at sosiale medier har demokratisert denne prosessen, og gjort det mulig for nesten enhver å starte en sofistikert, datadrevet påvirkningskampanje. Boken illustrerer hvordan plattformer med anonymitet og automatiseringsmuligheter gir ulike grupper sjansen til å skape en illusjon av popularitet ved hjelp av digitale verktøy som roboter, samt faktiske mennesker som opererer under falske identiteter på nettet, kjent som 'sockpuppets', samt partisk påvirkning fra enkeltpersoner. Ved å bruke disse teknologiene og strategiene, skaper de en 'bandwagon'-effekt, hvor innhold bringes inn i parallelle diskusjoner med ekte brukere, eller former misnøye for politiske formål. Woolley trekker på åtte års original internasjonal etnografisk forskning som gir en dypere forståelse av disse fenomenene.