Market Design av Guillaume (Baruch College City University of New York) Haeringer
Produktbeskrivelse
Boken 'Market Design' av Guillaume Haeringer gir en omfattende innføring i markedsmekanismer med fokus på samspillet mellom teori og praksis. Den dekker et bredt spekter av emner knyttet til utforming og analyse av markedssystemer, med eksempler fra eBay-auksjoner til skolevalg. I boken defineres et marked ut fra etterspørsel og tilbud, uten å spesifisere prisstrukturer eller mekanismer. Dette gir mulighet til å analysere et variert sett av situasjoner, inkludert mer utradisjonelle markeder som opptak til universiteter og organdonasjon. Gjennom denne tilnærmingen tvinges leserne til å fokusere på detaljer som ofte blir oversett. Studenter har ofte uttrykt at mikroøkonomi virker for abstrakt og frakoblet fra virkeligheten; studiet av markeddesign viser imidlertid hvordan teori kan bidra til å løse eksisterende, reelle problemer. Boken legger vekt på interaksjonen mellom teori og anvendelse, og er skrevet på en måte som gjør den så tilgjengelig som mulig, med spesiell fokus på å minimere formelle beskrivelser.