Markedsføring omfatter et bredt spekter av yrker, aktiviteter og verktøy, og spiller en stadig viktigere rolle i livene våre. Men hva er egentlig markedsføring, og hvordan har den kommet til å få slik betydning? Hvem er markedsføringsprofesjonelle, hva gjør de, og hvilken innvirkning har de på økonomien og samfunnet? I løpet av de siste førti årene har sosiologer utforsket markedsføring og analysert praksisene, teknikkene og konsekvensene, noe som har resultert i en imponerende mengde kunnskap om markedsføringens natur og dens innvirkning. I denne boken gir Mellet en konsis oversikt over disse bidragene, samt en innføring i de viktigste sosiologiske konseptene som er nødvendige for å forstå markedsføring, slik som forbruk, marked, organisasjon og kultur. Han presenterer markedsføring ikke bare som en samling teknikker, men som en allestedsnærværende sosial aktivitet som utføres av ulike aktører i spesifikke kontekster, ifølge bestemte regler og perspektiver. Mellet avdekker markedsføringsaktiviteter og viser hvem markedsførerene er.