I denne innføringsboken får lærerstudenten en grundig innføring i forskningsprosessen knyttet til masteroppgaven i grunnskolelærerutdanningene (GLU). Boken gir en omfattende veiledning fra idéfase til ferdig prosjekt, og tar sikte på å demystifisere prosessen som ofte kan virke overveldende for mange studenter. Den er delt opp i flere kapitler som dekker essensielle emner som vitenskapsteori, forskningsspørsmål, litteratursøk, forskningsetikk, metode, forskningsdesign, analyse og formidling. Dette strukturerte oppsettet er designet for å hjelpe studenten med å navigere i de ulike vurderingene og beslutningene som må tas underveis i planlegging, gjennomføring og evaluering av forskningsarbeidet. Selv om boken primært er rettet mot studenter som skal skrive masteroppgave, kan den også være en verdifull ressurs for dem som jobber med andre forsknings- og utviklingsprosjekter, samt for studenter innen beslektede fagområder. Sigve Høgheim, som er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndal, bringer inn sin omfattende undervisningserfaring innen forskningsmetode og design, samt sin erfaring som forfatter av flere akademiske publikasjoner.