Mye av den moderne algebraen har sin opprinnelse i forsøkene på å bevise Fermats siste teorem, som igjen har sine røtter i Diophantus' klassifisering av Pythagorean triple. Denne boken er utformet for både fremtidige og praktiserende matematikkere, og skaper tydelige forbindelser mellom prinsippene innen abstrakt algebra og matematikken som undervises på videregående nivå. Algebraiske konsepter presenteres i en historisk rekkefølge, og boken viser også hvordan andre viktige temaer innen algebra har oppstått fra spørsmål relatert til undervisning. Fokus ligger på tallteori, polynomer og kommutative ringer. Gruppet teori introduseres mot slutten av teksten for å forklare hvorfor generaliseringer av den kvadratiske formelen ikke eksisterer for polynomer av høyere grad, noe som gir leseren mulighet til å verdsette arbeidet til Galois og Abel. Resultater motiveres med spesifikke eksempler, og anvendelser spenner fra teorien om repeterende desimaler til bruken av imaginære kvadratiske felt for å konstruere problemer med rasjonelle løsninger.