I boken "Ghost-Managed Medicine" tar Sergio Sismondo leseren med på en urovekkende reise inn i de skjulte mekanismene som styrer medisinsk kunnskap. Denne boken avdekker hvordan den farmasøytiske industrien driver sitt arbeid bak kulissene, hvor usynlige aktører formidler informasjon om legemidler fra kontraktsforskning til publikasjonsplanleggere. Gjennom ghostwriting produseres det medisinske artikler som styrer oppfatningen av legemidler, mens ledende meningsdannere blir utvalgt for å opplyse helsepersonell om nye behandlinger. Sismondo belyser også hvordan pasientorganisasjoner kan formidle bestemte synspunkter på sykdommer og behandlinger. Dette såkalte 'assemblage marketing' søker å skape forhold som gjør spesifikke diagnoser og reseptbelagte legemidler til noe som både synes å være naturlig og nødvendigvis. I skyggen av offentligheten bruker selskapene strategier som utvikler sterke markeder der stadig flere blir syke og legemidlene i stor grad selger seg selv. Det er en skremmende innsikt i hvordan forespørslene om helse og medisin i økende grad kan styres av interesser som holdes skjult for den hjemmelagde virkeligheten.