I motsetning til mange andre bøker på markedet, fokuserer denne på beste praksiser brukt av erfarne lærere i undervisningen av tegneserier på høyskolenivå. Boken er organisert i seks deler, hvor den begynner med grunnleggende råd for nybegynnere og gradvis forklarer mer avanserte metoder for å integrere tegneserier i kurs. Lærere som har opplevd utfordringer med studentenes svake visuelle leseferdigheter, vil finne strategier for å overkomme disse problemene. En av metodene som presenteres, er utviklingen av studentgenererte tegneserier, hvor boken også inkluderer flere eksempler fra studenter. Multimodal komposisjon blir grundig diskutert, inkludert hvordan tegneserier kan brukes som et spennende nytt skrivemål. Videre forklares postmodernisme, et ofte benyttet tema innen tegneserier, gjennom grafiske romaner. Lærerne lærer de mest effektive måtene å forklare postmodernistiske teorier og praksiser ved hjelp av tegneserier. Alle som leser denne boken vil oppdage det fantastiske potensialet som tegneserier har i utdanning.