Vladimir Nabokov uttalte om sin roman "Laughter in the Dark" at han ønsket å skrive boken som om den var en film. Dette utsagnet belyser en viktig problemstilling i nyere amerikansk fiksjon, der forfattere må ta stilling til hvordan de forholder seg til filmmediet, som er en sentral del av den amerikanske kollektive bevissthet. I "Nabokov at the Movies" plasseres Nabokov i konteksten av både amerikansk litteratur og filmtradisjon, og boka kaster nytt lys over hans behandling av film i sitt forfatterskap. Den fokuserer på sentrale verk av Nabokov og setter disse i relasjon til viktige utviklingsfaser innen amerikansk film og litteratur fra 1920-tallet og fremover. Bokas analyse trekker paralleller til den filmatiske fiksjonen til amerikanske forfattere som John Dos Passos og F. Scott Fitzgerald, og sammenligner deres håndtering av film i litteraturen med Nabokovs russiske verker. Det påpekes også at tidlige innflytelser på Nabokovs russiske fiksjon kan spores tilbake til eksperimentell tysk og sovjetisk film, mens hans senere verk på engelsk viser en utvikling og tilpasning til det filmatiske.