Lydens rolle i amerikansk skrekkfilm har vært avgjørende for å skape et atmosfære av frykt og spenning gjennom nesten hundre år. Fra tordens drønn og blodskrekkende skrik til knirkende dører og urovekkende stillhet, har disse lydene fanget publikum og forsterket opplevelsen av skrekkfilm. I boken "Sound in the American Horror Film" utforsker Jeffrey Andrew Weinstock utviklingen av lydspor i skrekkfilmer fra de tidlige Universal-filmene som "Dracula" og "Frankenstein", opp til dagens moderne filmer. Boken tar for seg hvordan lyd har vært brukt til å manipulere publikums reaksjoner og følelser. Den belyser hvordan skrekkfilmgenren, kanskje mer enn noen annen, utnytter lydens kraft for å skape en følelsesmessig tilknytning til seeren. Gjennom en analyse av tekniske og kreative evolusjoner i sjangeren over ni tiår, peker Weinstock på viktige forbindelser og kontraster, og gir et unik perspektiv på hvordan skrekkfilmer som "The Mummy", "Cat People", "The Day the Earth Stood Still", "Psycho", "Halloween", "A Nightmare on Elm Street", "Scream", "The Conjuring" og "Paranormal Activity" har utviklet seg med tidens lydteknologier. Denne grundige undersøkelsen gir både nye entusiaster og veteranfans en dypere forståelse av musikk og lyddesign i skrekkfilmens historie.