Martial arts har hatt sin plass i amerikansk film siden de tidlige dagene med karakterer som Mr. Moto og Charlie Chan. Likevel var det først på 1970-tallet at engelskspråklige filmer innen kampkunst som en sjanger virkelig begynte å utvikle seg, med gjennombruddet til Bruce Lees 'Enter the Dragon'. Siden den gang har sjangeren opplevd en eksplosjon i antall filmer, og inkluderer alle nivåer av produksjonskvalitet samt en rekke kampkunstsystemer. Dette har simultant ført til at mange actionikoner har blitt kjent mer for sine kampferdigheter enn for sitt skuespillertalent. Til tross for lavt budsjett, direkte digitale utgivelser og til tider mangel på kritisk anerkjennelse, har sjangeren fortsatt å påvirke og glede publikum. Den har også utvilsomt etterlatt sitt spor i arbeidet til anerkjente regissører innen amerikansk kino, fra Coppola til Stone og Tarantino. Denne boken gir en grundig gjennomgang av historien til amerikanske kampkunstfilmer, fra de mest fremtredende kinofilmer til direkte video-utgivelser. Den analyserer engelskspråklige kampkunstfilmer i lys av deres historiske utvikling og deres kritiske betydning, med en særlig fokus på de mest karakteristiske kampstilenes fremtoning.