Mange av dagens mest populære spill – både digitale og analoge – dreier seg om å eliminere så mange fiender som mulig (som i Duke Nuk'em), beseire de mest utfordrende nivåene (som i Mortal Kombat), samle kort (som i Pokémon) eller oppnå høyest poengsum (som i Tetris). I motsetning til disse spillene, fokuserer fantasy rollespill (som Dungeons & Dragons, Rolemaster og GURPS) sjelden på slike elementer. Å spille et fantasy rollespill er mer som å opptre i en scene fra et teaterstykke, en film eller en bok, men uten et forhåndsdefinert manus. Spillerne påtar seg roller som kloke trollmenn, ærlige riddere, slu leiesoldater, listige hobbiter, grådige dverger og alt annet fantasien – og spillmesteren – tillater. I stedet for å konkurrere mot hverandre, interagerer spillerne både med hverandre og med den fantasifulle settingen. Spillet foregår muntlig, uten spillbrett, og selv om spillmesteren vanligvis har en planlagt historie, er mye av handlingen improvisert. Dette skaper en unik og dynamisk opplevelse som fremmer kreativitet og samarbeid.