Den amerikanske filmen har lenge vært et fristed for publikum som søker trøst i vanskelige tider, og Hollywoods Western sjanger har spilt en sentral rolle i dette. I sjangerens gullalder reflekterte filmene til regissører som John Ford, Howard Hawks og Henry Hathaway en storslått patriotisme som resonerte dypt med publikum etter andre verdenskrig. Kritikeren av den tradisjonelle Western-genren kom under den kalde krigen, hvor både Ford og George Stevens utfordret sjangerens normative verdier. På 1960-tallet tok regissører som Sam Peckinpah og George Roy Hill sjangeren i en ny retning ved å bruke den som en kommentar på amerikanske etiske spørsmål, spesielt i lys av Vietnamkrigen. På slutten av 1970-tallet og tidlig 1990-tall mistet Western-filmen sin popularitet—en trend som snudde med Gulf-krigen, da filmer som Kevin Costners 'Dances with Wolves' (1990) og Clint Eastwoods 'Unforgiven' (1992) ga sjangeren et nytt liv, nå med moral og kompleksitet i fokus. Etter 11. september har Western-filmen opplevd en ny oppblomstring, hvor tradisjonelle patriotiske fortellinger nå flettes sammen med en kritisk refleksjon over Amerikas rolle i den globale samfunnsdebatten. Boken dykker ned i filmer som 'True Grit' (2010) og 'Brokeback Mountain' (2005), samt TV-serier som 'Deadwood' og 'Firefly', og gir leseren en dypere forståelse av denne fascinerende sjangeren og dens utvikling i møte med historiske kriser.