Siden lanseringen av Dungeons & Dragons i 1974 har rollespill (RPG) utviklet seg til en pulserende industri og subkultur preget av unike kjennetegn og spillopplevelser. Imidlertid har det vært lite fokus på hvordan RPG-er har påvirket samfunnet generelt i løpet av de siste fire tiårene. Rollespill har ikke bare inspirert videospilldesign, men har også fått bred representasjon innen film, fjernsyn og andre medier. Videre har de gjort seg gjeldende innen utdanning, sosiale medier, bedriftsopplæring og militæret. Denne samlingen av nye essays belyser den brede appellen og innvirkningen av RPG-er. Temaene spenner fra en kritisk revurdering av den sataniske panikken på 1980-tallet, til den økende betydningen av RPG-er i utdanningssektoren, og muligheten for 'seriøse' RPG-er til å fremme bevissthet og sosial forandring. Bidragsyterne diskuterer de mange subtile (og mindre subtile) måtene verdier, konsepter og mekanikker fra RPG-er har infiltrert populærkulturen.