Boken "Hysteria in Performance" undersøker den fascinerende sammenhengen mellom hysteri og performativitet, med spesielt fokus på studiene av hysteri ved Salpêtrière-sykehuset på 1800-tallet. Dette sykehuset var ikke bare et medisinsk anlegg, men også et teater, der de hysteriske pasientenes offentlige fremtrenering gir en sterk etisk provokasjon. Disse fremføringer avdekker både sårbarheten til de kvinnelige pasientene og det ustabile forholdet mellom dem og deres tilskuere. Cole dykker inn i hva som faktisk utgjør den hysteriske fremføringen og hvordan hysteri manifesterer seg som en form for performativitet i denne konteksten. Dokumentene fra Salpêtrière avdekker den alvorlige institusjonelle volden som ble utøvd mot pasientene, og gjennom å benytte perspektivene fra performance-studier og teori, skildrer Jenn Cole de åpenbare og subtile skadene som hysteriske kvinner opplevde under Jean-Martin Charcots tilsyn. Hun fremhever hvordan disse kvinnene, nettopp ved å være seg selv, motsetter seg slike systematiske former for vold, og i sin egen eksistens viser de svakhetene i disse maktstrukturene. "Hysteria in Performance" gir en ny forståelse av hysterien som et kraftfullt uttrykk for både lidelse og motstand.