I 1891 reiste J. Murakami fra Japan, via San Francisco, til Vancouver Island, hvor han begynte å arbeide i og rundt Victoria. Hans yrke var å skape permanente bilder på huden til betalende kunder. Denne tidlige formen for tatovering som yrke tar Jamie Jelinski oss med gjennom en reise fra kyst til kyst, med avstikkere til USA, England og Japan, mens han kartlegger utviklingen av kommersiell tatovering i Canada over mer enn hundre år. "Needle Work" gir verdifull innsikt i hvordan tatoveringskunsten har navigert i et landskap av regulering, hvilke typer rom de har arbeidet i, samt det dynamiske forholdet mellom bildene de tatoverte på kundene og andre former for visuell kultur og kunstnerisk virksomhet. Ved å kombinere biografiske fortellinger med en grundig undersøkelse av tatoveringens plass innenfor samfunnet, avdekker Jelinski hvordan disse kommersielle bildeskaperne har bygget broer mellom kulturell produksjon og praktisk, profitorientert arbeid, noe som har bidratt til å etablere tatovering som en legitim karriere. Boken er rikt illustrert og bygger på.