A Place Called School er en banebrytende studie utført av en av landets fremste utdanningsforskere. Første gang utgitt for 20 år siden, presenterer denne boken den mest omfattende, feltbaserte undersøkelsen av amerikanske skoler som noensinne er blitt gjennomført. Mer enn 27 000 elever, lærere og foreldre bidro med data, og over 1 000 klasser ble nøye observert av trente forskere. Resultatet er en grundig og innsiktsfull rapport om tilstanden i utdanningssystemet. Goodlads optimistiske budskap og hans agenda for forbedring har bare fått større betydning siden bokutgivelsen. Som beskrevet av 'The New York Times', har studien til Goodlad vakt spesiell interesse på grunn av den usannsynlig store mengden data og forfatterens lange karriere som lærer og forsker. 'Washington Post' bemerker også: 'Man ville ha problemer med å forestille seg en bedre studie innenfor rammen av rimelig menneskelig innsats.' Goodlad presenterer overbevisende bevis for at dagens utdanningssystem er utilstrekkelig og at kun en grundig revolusjon kan bringe realiteten av det nødvendige forbedringsarbeidet.