I boken "Positioning: The Battle for Your Mind" presenterer Al Ries og Jack Trout en banebrytende tilnærming til hvordan selskaper kan kommunisere med en skeptisk og medie-overbelastet offentlighet. Dette er den første boken som tar for seg de utfordringene bedrifter møter når de ønsker å skape en tydelig posisjon i forbrukernes sinn. Forfatterne beskriver hvordan man kan etablere en 'posisjon' som ikke bare gjenspeiler selskapets egne styrker og svakheter, men også de av konkurrentene. Med sin karakteristiske, kvikke og tempofylte stil gir Ries og Trout leserne verktøy for å: * Skape en bransjeleder hvis navn og budskap finner veien inn i det kollektive sinn hos målgruppen, og forblir der. * Plassere en etterfølger slik at den kan fylle et nisjeområde som ikke er overtatt av lederen. * Unngå at et nytt produkt utnytter populariteten til et allerede etablert produkt. I tillegg viser "Positioning" hvordan man kan: * Benytte seg av ledende annonseringsteknikker for å fange opp den største markedsandelen og bli et kjent navn i hjemmene. * Bygge strategien sin rundt konkurrentenes svakheter. * Reposisjonere en sterk konkurrent ved å skape muligheter for svakheter hos dem. * Utnytte sin nåværende posisjon på best mulig måte. Boken er et must for markedsførere, bedriftsledere og enhver som ønsker å forstå viktigheten av posisjonering i en konkurranseutsatt verden.