«Exploring Geology» av Reynolds og Johnson er en nyskapende lærebok som er laget for et innledende geologi kurs på høyskolenivå, som for eksempel Fysisk Geologi. Denne banebrytende boken er visuelt imponerende og er utviklet basert på kognitiv og pedagogisk forskning om hvordan studenter tenker, lærer og studerer. Boken er rikt illustrert med over 2.600 fotografier og fantastiske illustrasjoner, fremfor lange tekstblokker som ofte mangler forhold til bilder. Disse annoterte illustrasjonene hjelper studenter til å visualisere geologiske prosesser og konsepter, og passer godt til hvordan de fleste instruktører allerede underviser. For å redusere den kognitive belastningen og hjelpe elever å fokusere på én viktig geologisk prosess eller konsepte om gangen, består boken utelukkende av to-siders oppsett organisert i 19 kapitler. Hver to-siders oppsett er en selvstendig informasjonsblokk om et spesifikt emne, med vekt på geologiske konsepter, prosesser, trekk og tilnærminger. Disse oppsettene fremmer læring og organisering av geologisk informasjon på en effektiv måte.