Den sosiale sektoren er inne i en betydelig transformasjon. Vi ser en eksplosjon av initiativer for å skape sosial endring, en voksende industri for virkekapitalinvesteringer, og en utenomjordisk overføring av velstand mellom generasjoner. Samtidig lever vi i en verden med raskt økende ulikhet, hvor sosiale tjenester sliter med å møte samfunnets behov, og regjeringer er presset til det ytterste. Alnoor Ebrahim belyser en av de grunnleggende utfordringene som ledere står overfor når de navigerer i dette usikre terrenget: måling av ytelse. Hvordan kan de spore fremdriften mot verdifulle mål som å redusere fattigdom, forbedre folkehelsen eller fremme menneskerettigheter? Hvilke resultater kan de rimeligvis måle og legitimt ta æren for? I denne boken tar Ebrahim for seg tre sentrale utfordringer knyttet til ytelse som både sosiale virksomheter og ideelle organisasjoner står overfor: hva man skal måle, hvilke typer ytelsessystemer som bør utvikles, og hvordan man kan tilpasse seg ulike krav til ansvarlighet. Boken gir en omfattende analyse av målemetoder og utvikler en forståelse av hvordan man kan navigere i det komplekse landskapet av sosial påvirkning.