Boken 'Media Edge' utfordrer samfunnsvitenskapen til å ta for seg det mest betydningsfulle sosiale skiftet siden den industrielle revolusjon: den medierte kommunikasjonen. I dag er store deler av våre dagligliv og sosiale institusjoner preget av en imponerende medialogikk som gjennomtrenger alt fra samtaler og interaksjoner til markedsføring, sosiale programmer, samfunnsspørsmål og utenrikspolitikk. Vi har gått forbi en tid der mediepåvirkning ble vurdert som noe separat; nå er mediematter integrert som en form for sosial virkelighet i både rutinemessige og ekstraordinære aktiviteter. Altheide presenterte opprinnelig denne teorien i 'Media Logic', som han skrev sammen med Robert P. Snow i 1979. Etter 35 år deler Altheide sine nyeste tanker om hvordan medialogikk og mediering fungerer som grunnleggende elementer i konstruksjonen av vår sosiale virkelighet. Fra internett til NSA, illustrerer han hvordan medialogikken har transformert publikum til personlige nettverk styrt av sosiale medier. Han argumenterer for at vi har nådd 'mediegrensen', et punkt der sosiale medier nesten har utvannet publikum som en definert enhet.