I sin fjerde utgave gir "Media Effects" et omfattende innblikk i medienes innvirkning, gjennom bidrag fra noen av de mest anerkjente forskerne på området. Boken fungerer som et nyttig referanseverk for akademikere, lærere og studenter, og inneholder både ny og oppdatert informasjon som reflekterer dagens mediemettede samfunn. Denne utgaven utforsker viktige temaer som sosiale medier, videospill, mobilkommunikasjon og virtuelle teknologier. I lys av de mange forskningsretningene innen mediepåvirkning, er det også inkludert nye kapitler om narrativ, positiv mediepåvirkning, selvbilde og identitet, medievalg, samt tverrkulturell mediepåvirkning. Etter hvert som forskningen om mediepåvirkning fortsetter å utvikle seg, fungerer "Media Effects" som en milepæl for teori og forskning, både for nåværende og framtidige generasjoner av forskere. Boken er særdeles godt egnet for akademikere og studenter på både bachelornivå og masternivå innen fag som mediepåvirkning, mediepsykologi, medieteori, psykologi, sosiologi, statsvitenskap og beslektede disipliner.