The Game Master’s Handbook of Proactive Roleplaying
Produktbeskrivelse
Tradisjonelle bordrollespill (TTRPG) har nesten alltid vært avhengige av spillerreaksjoner for å fungere. I praksis betyr det at det finnes en ond trollmann som har som mål å ta over verden, og spillkarakterene er gode, derfor er det deres plikt å stoppe trollmannen. Spillingen følger deretter en tradisjonell fortellingsstruktur, hvor protagonister arbeider for å gjenopprette verden til dens tidligere tilstand. Den onde skikkelsen tar et steg, og de gode karakterene reagerer for å stanse ham. Denne begrensede spillestilen kan bli utmattende og ensformig, og plasserer nesten hele ansvaret for spillutviklingen på spillmesteren (GM). Her kommer proaktiv rolleplaying inn i bildet. Med proaktiv rolleplaying gir GM-er narrativet til spillerne. De gir karakterene sine mål og ønsker, behov og lengsler, og lar dem ta avgjørelser om hvordan disse skal oppnås. Det er ikke lenger GM-er som har ansvaret for å underholde, men karakterene selv velger hvordan de skal handle for å oppnå sine mål, mens GM-en tilpasser seg de valgene som blir tatt.