De fleste amerikanere som har studert latin, inkludert prester og seminarister, har benyttet seg av metoder som de trodde var 'tradisjonelle'. Likevel, når man ser på metoden som helhet, er denne tradisjonen knapt eldre enn 1880, og selv i sine tidlige former kan den neppe dateres lenger tilbake enn det syttende århundret. I kontrast til denne metoden for grammatisk analyse, gjenspeiler Far Mosts lærebøker mye av den 'naturlige metoden' som barn bruker for å lære sitt språk. Derfor er betydningen av Far Mosts bøker åpenbar for latinklassene i både katolske videregående skoler og høyskoler. En betydelig del av vår katolske doktrine og kultur er blitt nedfelt på latin, og det er ønskelig at mange av våre utdannede katolikker skal kunne bruke latin med letthet. Spesielt viktig er Far Mosts tekster for latinklassene ved våre seminarier, hvor studentene fortsatt har mange av de samme sterke motivene for å mestre kunsten å bruke latin med letthet, som elevene fra det trettende og sekstende århundre.