Temaet for denne utgaven av Samtiden, nr. 5/6 2024, er «Kunnskapsjakten - gløgger, klokere, flinkere». I denne utgaven tar Peder Haug for seg utviklingen i norsk skolepolitikk de siste tiårene og analyserer faktorene som har ledet til at skolen har mistet sin appell og oppnår utilfredsstillende resultater. Anita Myklemyr belyser den økende krisen rundt rektorer og utfordringene de står overfor. Tom Jambak oppfordrer til nyskapende tankegang kring skolen, med fokus på å gi lærerne større frihet. I tillegg diskuterer Bjørn Grinde hvordan vi 'programmerer' dagens samfunn. Knut Petter Rønne tar en dypere titt på hva dannelse faktisk betyr i vår moderne tid. Kenneth Moe analyserer TV-serier som har utviklet seg til å bli mer enn bare ren underholdning. I lys av dagens fanatisme henter vi frem perspektiver fra filosofen Spinoza. Bård Anderson adresserer vår økende avhengighet av ekstern støtte, mens Sindre Hovdenakk vurderer høstens teatersesong. Magne Lerø tar oss med på en kunstnerisk reise fra Kristiansand til Jevnaker, og Peder Kjøs deler sine opplevelser fra en teaterforestilling med Nina Kraft, hvor de opplevde Haugtussa. Avslutningsvis skriver Martin Svedman om kritikkens rolle i digitale plattformer, og en beretning fra Steffen Sørum om hans sønn.