Denne boken gir en dyptgående ny vurdering av perioden hvor den tyske ekspresjonisten George Grosz skapte sine mest kjente og skarpe satiriske verk. I en grundig undersøkelse av Grosz’s mest fengslende malerier, tegninger, trykk og kollager, reevalueres hans kunstneriske utvikling i Berlin - fra de tidligste kunstneriske bestrebelsene til de bitende satiriske bildene og medfølende skildringene av den moralske forfallet mellom verdenskrigene som har gjort ham kjent. I boken undersøkes truende gatebilder, livlige kabareter, korrupte politikere, sårede soldater og grådige krigsprofittører, samt andre symboler på Berlins nedgang i mellomkrigstiden, som alle ble møtt med kunstnerens utrettelige blikk. Dette blikket avdekket de sentrale sosiale spørsmålene som til slutt førte til Tysklands ekstreme nasjonalistiske politikk. Boken inneholder mesterverk samt sjeldent publiserte verk og gir en dypere forståelse av kunstnerens kreative høydepunkt, nådd i en kritisk og truende periode i tysk historie.