«Monstrous Beauty» av Iris Moon utforsker den komplekse og fascinerende historien til porselen, sett gjennom en feministisk linse. Boken avdekker hvordan porselen, et materiale kjent for sin delikate kvalitet og strålende hvithet, ble introdusert til Europa fra Kina i den tidlige moderne perioden. Dette skapte en varig forbindelse til Chinoiserie, en stil som reflekterte en europeisk fantasi om Østen, fylt med mystikk og magi. Gjennom en rekke sammenknyttede essays undersøker Moon de kollektive angsten knyttet til kjønn, rase og seksualitet som ulmer under overflaten av denne omfattende stilen, som i det 18. århundre ble kritisert av noen samtidskritikere som monstøs og unaturlig. Boken gir en grundig analyse av Chinoiseries språk, der grundig granskning av gjenstander som garnityrer, tallerkner, tekopper og asjetter avdekker hvordan samfunnets ønske om å samle og eie porselen har bidratt til å skape forankrede kulturelle myter om den asiatiske kvinnen. En analyse som ikke bare belyser historien om porselen, men også stiller spørsmål ved de underliggende strukturer av makt og representasjon i forholdet mellom Østen og Vesten.